Lidt om dæk

Dæk er mange ting

Dæk løsning

Lidt spørgsmål og svar om dæk - fra http://www.hansen-handel.dk/

Min motorcykel slingrer, når jeg kører over de hvide striber på vejen .

Selvom Du har slidbane tilbage på dækkene til, at de er lovlige, kan cyklen slingre ubehageligt når Du kører over de hvide striber.  Nogle dæk- og motorcykelkombinationer har mere tendens til det end andre.  Se MC-fabrikkens anbefalinger i håndbogen.

Skal jeg øge dæktrykket, hvis jeg skal køre på bane eller langtur ?

Producentens anbefalinger er absolut bedst under de fleste forhold - de bruger mange penge på grundige test.  Men dækkene bliver varmere på bane end på vejen, så trykket stiger.  Derfor skal Du sænke trykket med omkring 4 psi, før Du kører på bane i forhold til vej.   Men iøvrigt skal dæktrykket altid kontrolleres, når dækkene er kolde.

Kan et dæk repareres efter en punktering ?

Sandsynligvis vil det ikke være klogt. De fleste dækproducenter fraråder reparation af dæk til hurtige (!) motorcykler.  Men nogle producenter tillader reparation af visse dækmærker i visse lande - men spørg Din lokale dækforhandler eller evt. fabrikken hvis de har en servicelinie.

Er V-mærkede dæk bedre end de biligere H-mærkede dæk ?  Og hvad er forskellen ?

Kig på dæksiden - Her kan Du se størrelsen og et bogstav, der angiver hastighedmaksimum.

L    betyder en maxhastighed på  120 km/t.

M   betyder en maxxhastighed på 130 km/t.

P    betyder en maxhastighed på  150 km/t.

S    betyder en maxhastighed på  180 km/t.

T    betyder en maxhastighed på  190 km/t.

H    betyder en maxhastighed på  210 km/t.

V    betyder over 210 km/t. men der angives en maxhastighed.

VR  betyder maxhastighed over 240 km/t.

Hvor ofte skal man kontrollere dæktrykket ?

Du bør kontrollere dæktrykket hver uge og helst med samme trykmåler.  Og kontroller ihvertfald altid dæktrykket, før Du skal ud på en længere tur.

Hvorfor medbringe lappegrej og dåselappeluft, når reparation af højydelsesdæk frarådes ?

Hvis lappegrejet er anvendt korrekt, er det sikkert nok at anvende i en nødsituation.  Blot skal Du absolut huske at holde en passende lav fart med nødlapningen og så få skiftet dækket så hurtigt som muligt herefter.

Hvad sker der, hvis jeg pumper ekstra luft i hjulene ?

Dæk der er for hårdt pumpede har mindre kontakt med vejbanen, så vejgrebet bliver mindre.  Du mindsker også vejgrebet, fordi dæksiderne bliver mindre fleksible, så hver gang Du rammer et bump, går der et hårdt stød op gennem affjedringen.

Hvorfor skal hjulene afbalanceres ?

Tænk på, hvor meget en vaskemaskine vibrerer, når den centrifugerer. Det er, fordi tøjet ikke er fordelt jævnt i tromlen.  Og selvom dækkene er fabrikeret efter krævende specifikationer, bliver

de aldrig hel perfekte.  Der er normalt et balancemærke på dækket, som viser den lettese del og dette skal placeres ved ventilen.  Et hjul der er ude af balance, påvirker manøvredygtigheden og styringen, specielt i extreme situationer.  Så afbalancering af Dine hjul er vigtig !

Mine dæk er slidt mere på den ene side end den anden.  Hvorfor ?

Små variationer i sliddet på siderne, skyldes  oftest vejens hældning. Vejene er højere inde på midten, så regnvandet løber ud i rendestenen.  Derfor kan der være lidt mere slid på den side af dækket, der kører på den højeste del af vejen, altså midten. Men hvis sliddet er mere ujævnt eller uforholdsmæssigt stort, kan årsagen være at hjulene ikke

sporer korrekt, måske fordi baghjulet ikke sidder lige i svingarmen eller stellet er vredet.

Hvilket dæk skal jeg vælge ??

Faktisk ikke særlig svært !    Lyt IKKE for meget til de ofte ganske kloge venner og bekendte, men søg istedet oplysninger hos MC-fabrikanten og Dækfabrikanten.  Så kan det ikke gå helt galt og vejene vil lokke med super køreture uden de store overraskelser, hvad dækkene angår .

De venligeste hilsener

004 Sven